POSTED 22.01.2015 // Kl. 17:31

Tanzania dag 5

Dagen startet med te og kake kl 06:00 på morningen før det var tid for en fin (og siste) safaritur. Så satte vi oss  i minibussen, og etter noen timer var vi vel fremme på et sted som heter Ilula. Ilua ligger litt oppe i fjellene, så her var det mye mer frodig og grønt. I Ilula var bostedet vårt et barnehjem, noe jeg senere skal komme tilbake til. Når vi hadde ankommet, fikk vi en guidet tur rundt om på området til barnehjemmet, før det bar videre til et lite besøk på Lord Hills (?) High School. På Lord Hills besøkte vi en klasse, før det bar tilbake ned til barnehjemmet hvor det var velkomstseremoni og middag for oss.

Barnehjemmet i Ilula er en del av IOP (Ilula Orpah Program (?)). Det består av er barnehjem, og itillegg til dette barnehjemmet er det flere andre utstikkere som gjør at flere mennesker i landsbyen får arbeid. Noen eksempler på dette er skomakere, gartnere, kokker og folk som passer på dyrene (geiter, kuer, høner). På selve barnehjemmet er det barn fra 4 år og oppover til 18 års alderen. Disse barna lever luksuslivet og i trygge i forhold til mange andre  i Tanzania. De sanitære forholdene her på barnehjemmet er helt annerledes enn hva jeg er vandt med i Norge. Toalettet er bare et hull i gulvet (som er det mest vanlig i Tanzania), og dusjen er heller ikke det jeg vil kalle topp standard. Men slik er verden, og jeg føler meg veldig heldig som lever i Norge. Miljøet mellom de som bor på barnehjemmet er helt fantastisk. Alle sammen er herlige! Alltid blide og god stemning!

Siri ♥

POSTED 21.01.2015 // Kl. 19:48

Tanzania dag 4

Dag 2 i Mikumi startet med et kick på morgensafarien, jeg fikk se løver! Litt etter at vi hadde begynt på veien ned fra Vuma Hills til selve safari savannen, ser vi plutselig to giraffer løper innover i skogen med to løver etter seg. Safarilederne bestemmer seg for å kjøre etter løvene inn i bushen, og dermed er vi på løvejakt. Løvene blir oppmerksom på at vi kommer, og dermed reddet vi mest sannsynlig en giraff eller to. Vi fortsatte å kjøre, og på det nærmeste var vi ca 100 meter unna løvene. DET var en helt fantastisk opplevelse. Løvene var veldig majestetiske, og de tok nesten pusten fra meg. MYE finere i virkeligheten enn et bilde noen gang kan få frem (sier hobbyfotografen selv). Det å ha en vill, levende løve 100 meter unna seg i åpen bil er virkelig et øyeblikk jeg kommer til å huske for resten av livet! Etter denne opplevelsen fortsatte safarien, men det var ikke noe som kunne måle seg opp mot løvemøtet. Etter et par timer var det tid for pause med forfriskninger et sted på savannen. Det var herlig og bare være til et sted på savannen, og den eneste bekymringen din er om du tråkker i bavian dritt eller ikke (jeg gjorde det forsåvidt). Deretter kjørte vi litt mer rundt, før det var tid for lunsj og avslapping. Tiden på dagen ble for det meste brukt til å bade og chille, før det var tid for kveldssafarien. Denne turen var også fin, men dessverre ingen løve denne gangen. Så var det tid for tre retters middag og mating med banan fra hånden til de søte lemurene før det var tid for soving.

POSTED 21.01.2015 // Kl. 09:57

Tanzania dag 3 - del 2

Etter at vi hadde ankommet Vuma Hills var det dags for kveldssafari. Dtte hadde jeg gledet meg til, da jeg aldri har vært på safari. Og det sto virkelig opp til forventningene. Det var herlig å se ville dyr leve fritt i sitt naturlige habitat. Det gjorde meg helt rolig, og jeg fikk en form for frihetsfølelse der jeg satt i den åpne jeepen med ville zebraer løpende 100 meter ved siden av meg. Det var en fantastisk følelse! Det var ikke bare zebraer jeg hadde æren av å få se, jeg fikk oppleve elefanter, impalaer, krokodiller, flodehester, aper, giraffer, og flere dyr jeg ikke kan navnet på. Midt under safarien stoppet vi ved et flodehest vannhull, og fikk drikke servering. Det var utrolig herlig å bare kjenne kveldssolen på kroppen og vite at du var midt inne på savannen et sted i Tanzania. Jeg merket at jeg glemte alle problemene mine, og bare nøt øyeblikkene. Herlig! Etter den lille pausen kjørte vi litt rundt, før ferden gikk tilbake til Vuma Hills. Det var kjempefint lys i og med at solen holdt på å gå ned, og jeg hadde det virkelig BRA, og det var en herlig følelse.

Når vi ankom Vuma Hills var det nesten blitt mørkt. Jeg og Therese gikk opp til restauranten/baren for å mate noen supersøte nightbabies (husker ikke det norske navnet, men det er det samme dyret som den lille søte med pipestemmen fra Madagaskar) med bananer. De hadde de mykeste potene når de tok banenbitene fra hånden, og noen var til og med sjenerte. Så søte! Deretter var det 3 retters middag som sto på planen, før vi ble fulgt av en massai mann de 100 meterne ned til telthuset vårt. Det viste seg at det hadde kommet en firfisle inn i teltet til meg og Therese, og du kan vel tenke deg at det ble en del skriking da. Vi ropte om hjelp slik at en massai mann kunne omme å hjelpe oss, men han brukte en evighet for å få denne fislen ut, og jeg synes rett og slett hele situasjonen var helt hysterisk morsom. Der satt jeg og Therese og skrek/lo på i hver vår seng, mens massai mannen prøver så godt han kan å fange denne fislen, noen han mislyktes med. Han klarte det til slut da, heldigvis! Herlig dag :)

- Har du vært på safari noen gang?

- Siri

POSTED 20.01.2015 // Kl. 14:24

Tanzania dag 3 - del 1

Eter 2 dager i Dar es Salaam var det på tide å forflytte seg til en annen del av landet, nemlig Mikuni nasjonalpark. På vår ferd fra Dar til Mikumi fikk vi se en del ting som er helt fjernt fra hva man opplever i Norge. En hendelse som jeg ble litt satt ut av, var at det hadde skjedd en bilulykke med en tank (?) bil som hadde krasjet med en ku. Dette skjedde ganske rett før vi kjørte forbi stedet. Når vi kjørte forbi var tankbilen på siden i grøftekanten, ikke noe så veldig uvanlig med det med tanke på at det har vært en ulykke. Det som var litt oppsiktsvekkende var at de lokale menneskene var mer opptatt av å kjempe og dele på kjøttet til den døde kuen. Det sier litt i seg selv.

Etter mang timer i bussen var det endelig tid for Mikumi, som hilste oss velkommen med noen giraffer i veikanten. Vel fremme i Vuma Hills bar det rett i Safaribilder som førte oss opp til plassen vi skulle sove. Vuma Hills består av store telt med senger, dusj og toalett + en liten veranda. Luksus for Tanzania å regne. Det var også et lite basseng, og en restaurant og bar. Jeg trivdes hvertfall der!

(Jeg dro på kveldssafari med en gang jeg kom dit, men det blir et eget innlegg)

Alle disse bildene er tatt ut av vinduet på vår kjøretur fra Dar til Mikumi.

POSTED 19.01.2015 // Kl. 21:27

Tanzania dag 2

Dag to ble tilbrakt i Dar es Salaam. Her så jeg virkelig hvor store forskjellene i landet er. På vår kjøretur rundt i Dar fikk vi oppleve noe som er helt fjernt fra Norge. I noen deler av Afrika (og andre land?) er det slik at det er noen grupper som for det meste består av unge menn som leker politi om jeg ikke har feil. Og hvis de har noe på noen (slik jeg forsto det), så sier de at personen har stjålet noe, og denger løs på personen, og dette ender opp i dødsfall i mange tilfeller. Dette opplevde vi 100m utenfor bilen vår når vi sto i kø.

På vår tur gjennom Dar stoppet vi på Tanzanias (eneste?) kjøpesenter etter at vi hadde besøkt norsk folkehjelp. Her var det også vakter som passet på hvem som fikk komme inn. Dette stedet er beregnet for rike og turister. Jeg vil vel ikke si at butikkene på dette senteret var etter min smak, men matbutikken var helt fantastisk. Nesten bedre enn meny, og det er ikke tull. Inne på senteret var det vakter nesten overalt, og det var lett å se at det bare var velstående mennesker som hadde tilgang til dette senteret. Kontrasten fikk jeg oppleve da vi besøkte et marked rett over gaten. Dette var et typisk marked hvor alle var innpåslitne, og ville ha deg til å kjøpe. Vi fikk gå "backstage" og se hvordan de laget tingene de solgte, og det så ikke akkurat ut som drømmejobben. Noe jeg ta merke til var at Tanzania også er et land i vekst og framgang. Menneskene jeg møtte var positive til fremtiden, og jeg la merke til at utbyggingen i landet var godt i gang sett bort ifra noen bygninger som mest sannsynlig ikke kommer til å bli ferdig.

Når vi var kommet tilbake på hotellet slappet jeg og Therese litt av i solen på taket av hotellet, som forøvrig hadde en utsikt som gikk utover hele Dar.

Noe som er urovekkende er at voldtekt og ran er veldig vanlig. Jeg og noen andre var på et hotell 5 min gangavstand unna der vi skulle spise middag. Vi hadde fått beskjed om å ikke gå ut uten en lokal i mørket. Likevel bestemte jeg og Therese oss for å gå de 5 minuttene ute i skumringen. Det skjedde pss heldigvis ingenting, men vi fikk høre det når vi kom frem. Det var strengt forbudt. Skjønner det veldig godt da de fleste bærer noe slags form for våpen/kniv.

Her er vakten vår på hotellet :)

Anne Kristin i solnedgangen på taket av hotellet.

- Siri

POSTED 19.01.2015 // Kl. 14:22

Maren og Rebecca

Jeg startet det nye året med et fint og lite instameet med to fotovenner, Maren og Rebecca. Både Maren og Rebecca er to flinke hobbyfotografer som jeg ser opp til, og jeg er glad for at jeg har blitt kjent med de begge. Jeg oste meg masse, og gleder meg til å møte de igjen neste gang jeg tar turen hjem til Oslo :)

Herlig start på 2015!

POSTED 18.01.2015 // Kl. 21:58

å leve eller dø

Hvorfor er det slik at de fleste menneske ser på det som å leve som mye mer verdifullt enn det å dø? Ønsket om å leve eller dø er en privatsak, og det provoserer meg at så mange skal se ned på og endre meningen til mennesker som ikke ønsker å være en del av denne verdenen levende. Alle mennesker er født, enten man vil det eller ikke. Ingen kan velge om de skal bli født eller ikke. Den eneste grunnen til at jeg lever nå, er fordi jeg noen ganger opplever ting som gjør meg glad. Det er den eneste grunnen til at jeg lever nå idag. Det er det jeg tenker på hver dag. At det kan skje noe snart som gjør meg glad, slik at jeg kan leve litt på det. Likevel har det seg sånn jeg jeg er så sliten av dette livet. Alt det negative tar overhånd, og jeg vil egentlig sette en stopper for min egen eksistens her i verden. Hvorfor skal da andre mennesker fortelle meg at det ikke er riktig, når det er det som føles riktig for meg?

Bare noen tanker.

POSTED 18.01.2015 // Kl. 14:29

Tanzania dag 1

Det å våkne opp med solskinn og varmere vær i Tanzania kontra det litt kjørligere og mørkere Norge var utrolig deilig. Bare det å gå ut på terassen og kjenne solstrålene på kroppen etter en natts søvn var herlig. Solskinn gjør meg virkelig til et lykkeligere menneske. Eter frokosten bar det til Slipway, som er et turiststed/et sted for de rike i Tanzania. Slipway er på en måte et innrammet område som du må ha tilgang til for å komme innenfor. Deretter bar det over på sjøen til den vakre øya Bongoyo. Bongoyo er en øy utenfor skylinen til Dar es Salaam med en helt fantastisk strand som vi så og si hadde for oss selv.  Herlig!

Etter er herlig dag så og si alene på stranden bar det avgårde tilbake til Slipway hvor vi spiste middag på sunset bar/restaurant. Slipway er som nevnt et sted for turister og rike mennesker i Tanzania. På slike steder er det så og si alltid vakter som er bevæpnet (noe som også er på hotellene vi bodde på). Dette er et vanlig fenomen da de må passe på sikkerheten, men litt uvandt for meg som ikke er vandt til det i Norge.

Før vi dro fra Slipway fikk vi med oss solnedgangen, som jeg utnyttet til å ta noen golden hour bilder :)

Cheers for en fantastisk dag i Tanzania!

-Siri

Hei & velkommen Her kan du skrive litt om deg selv. Lurer du på noe om meg så klikk her.

Image and video hosting by TinyPic