POSTED 22.01.2015 // Kl. 17:31

Tanzania dag 5

Dagen startet med te og kake kl 06:00 p morningen fr det var tid for en fin (og siste) safaritur. S satte vi oss i minibussen, og etter noen timer var vi vel fremme p et sted som heter Ilula. Ilua ligger litt oppe i fjellene, s her var det mye mer frodig og grnt. I Ilula var bostedet vrt et barnehjem, noe jeg senere skal komme tilbake til. Nr vi hadde ankommet, fikk vi en guidet tur rundt om p omrdet til barnehjemmet, fr det bar videre til et lite besk p Lord Hills (?) High School. P Lord Hills beskte vi en klasse, fr det bar tilbake ned til barnehjemmet hvor det var velkomstseremoni og middag for oss.

Barnehjemmet i Ilula er en del av IOP (Ilula Orpah Program (?)). Det bestr av er barnehjem, og itillegg til dette barnehjemmet er det flere andre utstikkere som gjr at flere mennesker i landsbyen fr arbeid. Noen eksempler p dette er skomakere, gartnere, kokker og folk som passer p dyrene (geiter, kuer, hner). P selve barnehjemmet er det barn fra 4 r og oppover til 18 rs alderen. Disse barna lever luksuslivet og i trygge i forhold til mange andre i Tanzania. De sanitre forholdene her p barnehjemmet er helt annerledes enn hva jeg er vandt med i Norge. Toalettet er bare et hull i gulvet (som er det mest vanlig i Tanzania), og dusjen er heller ikke det jeg vil kalle topp standard. Men slik er verden, og jeg fler meg veldig heldig som lever i Norge. Miljet mellom de som bor p barnehjemmet er helt fantastisk. Alle sammen er herlige! Alltid blide og god stemning!

Siri♥

POSTED 21.01.2015 // Kl. 19:48

Tanzania dag 4

Dag 2 i Mikumi startet med et kick p morgensafarien, jeg fikk se lver! Litt etter at vi hadde begynt p veien ned fra Vuma Hills til selve safari savannen, ser vi plutselig to giraffer lper innover i skogen med to lver etter seg. Safarilederne bestemmer seg for kjre etter lvene inn i bushen, og dermed er vi p lvejakt. Lvene blir oppmerksom p at vi kommer, og dermed reddet vi mest sannsynlig en giraff eller to. Vi fortsatte kjre, og p det nrmeste var vi ca 100 meter unna lvene. DET var en helt fantastisk opplevelse. Lvene var veldig majestetiske, og de tok nesten pusten fra meg. MYE finere i virkeligheten enn et bilde noen gang kan f frem (sier hobbyfotografen selv). Det ha en vill, levende lve 100 meter unna seg i pen bil er virkelig et yeblikk jeg kommer til huske for resten av livet! Etter denne opplevelsen fortsatte safarien, men det var ikke noe som kunne mle seg opp mot lvemtet. Etter et par timer var det tid for pause med forfriskninger et sted p savannen. Det var herlig og bare vre til et sted p savannen, og den eneste bekymringen din er om du trkker i bavian dritt eller ikke (jeg gjorde det forsvidt). Deretter kjrte vi litt mer rundt, fr det var tid for lunsj og avslapping. Tiden p dagen ble for det meste brukt til bade og chille, fr det var tid for kveldssafarien. Denne turen var ogs fin, men dessverre ingen lve denne gangen. S var det tid for tre retters middag og mating med banan fra hnden til de ste lemurene fr det var tid for soving.

POSTED 21.01.2015 // Kl. 09:57

Tanzania dag 3 - del 2

Etter at vi hadde ankommet Vuma Hills var det dags for kveldssafari. Dtte hadde jeg gledet meg til, da jeg aldri har vrt p safari. Og det sto virkelig opp til forventningene. Det var herlig se ville dyr leve fritt i sitt naturlige habitat. Det gjorde meg helt rolig, og jeg fikk en form for frihetsflelse der jeg satt i den pne jeepen med ville zebraer lpende 100 meter ved siden av meg. Det var en fantastisk flelse! Det var ikke bare zebraer jeg hadde ren av f se, jeg fikk oppleve elefanter, impalaer, krokodiller, flodehester, aper, giraffer, og flere dyr jeg ikke kan navnet p. Midt under safarien stoppet vi ved et flodehest vannhull, og fikk drikke servering. Det var utrolig herlig bare kjenne kveldssolen p kroppen og vite at du var midt inne p savannen et sted i Tanzania. Jeg merket at jeg glemte alle problemene mine, og bare nt yeblikkene. Herlig! Etter den lille pausen kjrte vi litt rundt, fr ferden gikk tilbake til Vuma Hills. Det var kjempefint lys i og med at solen holdt p g ned, og jeg hadde det virkelig BRA, og det var en herlig flelse.

Nr vi ankom Vuma Hills var det nesten blitt mrkt. Jeg og Therese gikk opp til restauranten/baren for mate noen superste nightbabies (husker ikke det norske navnet, men det er det samme dyret som den lille ste med pipestemmen fra Madagaskar) med bananer. De hadde de mykeste potene nr de tok banenbitene fra hnden, og noen var til og med sjenerte. S ste! Deretter var det 3 retters middag som sto p planen, fr vi ble fulgt av en massai mann de 100 meterne ned til telthuset vrt. Det viste seg at det hadde kommet en firfisle inn i teltet til meg og Therese, og du kan vel tenke deg at det ble en del skriking da. Vi ropte om hjelp slik at en massai mann kunne omme hjelpe oss, men han brukte en evighet for f denne fislen ut, og jeg synes rett og slett hele situasjonen var helt hysterisk morsom. Der satt jeg og Therese og skrek/lo p i hver vr seng, mens massai mannen prver s godt han kan fange denne fislen, noen han mislyktes med. Han klarte det til slut da, heldigvis! Herlig dag :)

- Har du vrt p safari noen gang?

- Siri

POSTED 20.01.2015 // Kl. 14:24

Tanzania dag 3 - del 1

Eter 2 dager i Dar es Salaam var det p tide forflytte seg til en annen del av landet, nemlig Mikuni nasjonalpark. P vr ferd fra Dar til Mikumi fikk vi se en del ting som er helt fjernt fra hva man opplever i Norge. En hendelse som jeg ble litt satt ut av, var at det hadde skjedd en bilulykke med en tank (?) bil som hadde krasjet med en ku. Dette skjedde ganske rett fr vi kjrte forbi stedet. Nr vi kjrte forbi var tankbilen p siden i grftekanten, ikke noe s veldig uvanlig med det med tanke p at det har vrt en ulykke. Det som var litt oppsiktsvekkende var at de lokale menneskene var mer opptatt av kjempe og dele p kjttet til den dde kuen. Det sier litt i seg selv.

Etter mang timer i bussen var det endelig tid for Mikumi, som hilste oss velkommen med noen giraffer i veikanten. Vel fremme i Vuma Hills bar det rett i Safaribilder som frte oss opp til plassen vi skulle sove. Vuma Hills bestr av store telt med senger, dusj og toalett + en liten veranda. Luksus for Tanzania regne. Det var ogs et lite basseng, og en restaurant og bar. Jeg trivdes hvertfall der!

(Jeg dro p kveldssafari med en gang jeg kom dit, men det blir et eget innlegg)

Alle disse bildene er tatt ut av vinduet p vr kjretur fra Dar til Mikumi.

POSTED 19.01.2015 // Kl. 21:27

Tanzania dag 2

Dag to ble tilbrakt i Dar es Salaam. Her s jeg virkelig hvor store forskjellene i landet er. P vr kjretur rundt i Dar fikk vi oppleve noe som er helt fjernt fra Norge. I noen deler av Afrika (og andre land?) er det slik at det er noen grupper som for det meste bestr av unge menn som leker politi om jeg ikke har feil. Og hvis de har noe p noen (slik jeg forsto det), s sier de at personen har stjlet noe, og denger ls p personen, og dette ender opp i ddsfall i mange tilfeller. Dette opplevde vi 100m utenfor bilen vr nr vi sto i k.

P vr tur gjennom Dar stoppet vi p Tanzanias (eneste?) kjpesenter etter at vi hadde beskt norsk folkehjelp. Her var det ogs vakter som passet p hvem som fikk komme inn. Dette stedet er beregnet for rike og turister. Jeg vil vel ikke si at butikkene p dette senteret var etter min smak, men matbutikken var helt fantastisk. Nesten bedre enn meny, og det er ikke tull. Inne p senteret var det vakter nesten overalt, og det var lett se at det bare var velstende mennesker som hadde tilgang til dette senteret. Kontrasten fikk jeg oppleve da vi beskte et marked rett over gaten. Dette var et typisk marked hvor alle var innpslitne, og ville ha deg til kjpe. Vi fikk g "backstage" og se hvordan de laget tingene de solgte, og det s ikke akkurat ut som drmmejobben.Noe jeg ta merke til var at Tanzania ogs er et land i vekst og framgang. Menneskene jeg mtte var positive til fremtiden, og jeg la merke til at utbyggingen i landet var godt i gang sett bort ifra noen bygninger som mest sannsynlig ikke kommer til bli ferdig.

Nr vi var kommet tilbake p hotellet slappet jeg og Therese litt av i solen p taket av hotellet, som forvrig hadde en utsikt som gikk utover hele Dar.

Noe som er urovekkende er at voldtekt og ran er veldig vanlig. Jeg og noen andre var p et hotell 5 min gangavstand unna der vi skulle spise middag. Vi hadde ftt beskjed om ikke g ut uten en lokal i mrket. Likevel bestemte jeg og Therese oss for g de 5 minuttene ute i skumringen. Det skjedde pss heldigvis ingenting, men vi fikk hre det nr vi kom frem. Det var strengt forbudt. Skjnner det veldig godt da de fleste brer noe slags form for vpen/kniv.

Her er vakten vr p hotellet :)

Anne Kristin i solnedgangen p taket av hotellet.

- Siri

POSTED 19.01.2015 // Kl. 14:22

Maren og Rebecca

Jeg startet det nye ret med et fint og lite instameet med to fotovenner, Maren og Rebecca. Bde Maren og Rebecca er to flinke hobbyfotografer som jeg ser opp til, og jeg er glad for at jeg har blitt kjent med de begge. Jeg oste meg masse, og gleder meg til mte de igjen neste gang jeg tar turen hjem til Oslo :)

Herlig start p 2015!

POSTED 18.01.2015 // Kl. 21:58

leve eller d

Hvorfor er det slik at de fleste menneske ser p det som leve som mye mer verdifullt enn det d? nsket om leve eller d er en privatsak, og det provoserer meg at s mange skal se ned p og endre meningen til mennesker som ikke nsker vre en del av denne verdenen levende. Alle mennesker er fdt, enten man vil det eller ikke. Ingen kan velge om de skal bli fdt eller ikke. Den eneste grunnen til at jeg lever n, er fordi jeg noen ganger opplever ting som gjr meg glad. Det er den eneste grunnen til at jeg lever n idag. Det er det jeg tenker p hver dag. At det kan skje noe snart som gjr meg glad, slik at jeg kan leve litt p det. Likevel har det seg snn jeg jeg er s sliten av dette livet. Alt det negative tar overhnd, og jeg vil egentlig sette en stopper for min egen eksistens her i verden. Hvorfor skal da andre mennesker fortelle meg at det ikke er riktig, nr det er det som fles riktig for meg?

Bare noen tanker.

POSTED 18.01.2015 // Kl. 14:29

Tanzania dag 1

Det vkne opp med solskinn og varmere vr i Tanzania kontra det litt kjrligere og mrkere Norge var utrolig deilig. Bare det g ut p terassen og kjenne solstrlene p kroppen etter en natts svn var herlig. Solskinn gjr meg virkelig til et lykkeligere menneske. Eter frokosten bar det til Slipway, som er et turiststed/et sted for de rike i Tanzania. Slipway er p en mte et innrammet omrde som du m ha tilgang til for komme innenfor. Deretter bar det over p sjen til den vakre ya Bongoyo. Bongoyo er en y utenfor skylinen til Dar es Salaam med en helt fantastisk strand som vi s og si hadde for oss selv. Herlig!

Etter er herlig dag s og si alene p stranden bar det avgrde tilbake til Slipway hvor vi spiste middag p sunset bar/restaurant. Slipway er som nevnt et sted for turister og rike mennesker i Tanzania. P slike steder er det s og si alltid vakter som er bevpnet (noe som ogs er p hotellene vi bodde p). Dette er et vanlig fenomen da de m passe p sikkerheten, men litt uvandt for meg som ikke er vandt til det i Norge.

Fr vi dro fra Slipway fikk vi med oss solnedgangen, som jeg utnyttet til ta noen golden hour bilder :)

Cheers for en fantastisk dag i Tanzania!